Dansk Damask til Dronningen


 Danske Damasktapeter til Dronning Margrethe II.

 

Tekst: Birgitte Eskildsen


Indvielsen af den ny-istandsatte Riddersal på Christiansborg Slot på Hendes Majestæt Dronning Margrethe II`s 60 års fødselsdag den 16. April år 2000, markerer et unikt højdepunkt i vævningens historie i Danmark, som ikke kender mage i vor tid. De nye gobeliner fra ”Manufacture Nationales des Gobelins” i Paris, der fortæller 1300 års dansk historie helt tilbage fra Vikingetiden og op til i dag, kommer nemlig i særdeles fint selskab, når de hænger på væggene i Riddersalen. Over gobelinerne løber et galleri Riddersalen rundt, som indtil i dag har været dekoreret med stjerne – og dyretegn og naturligvis rigsvåbenet; altsammen malet på lærred for at se ud som rigtig gobelin. Dette mix af tegn og symbolik, som igennem tiderne måske har virket temmelig uigennemskueligt, er nu blevet fornyet i både design og teknik, idet kunstneren Bjørn Nørgaard, som jo også er manden bag de nye gobeliner, foreslog at supplere disse med en serie helt nye damaskvægtapeter, som historisk set er en meget fin form for tapeter. De nye damaskvævede vægtapeter understreger de mange detaljerede motiver i gobelinerne.


Man kontaktede den danske virksomhed A/S GEORG JENSEN DAMASK, som straks bekræftede, at man kunne løse den ønskede opgave. Efter en grundig information om damaskvævningens tekniske muligheder og begrænsninger udarbejdede Bjørn Nørgaard flere skitser, som først blev ”oversat” til mønsterkort til vævene og umiddelbart herefter blev prøvevævet. Det stod snart klart, at mønstrene fremstod optimalt i damaskvævning, og man skulle nu bestemme de endelige farver, som blev dyb aubergine og varm gul, idet disse fremhæver såvel gobelinernes som selve Riddersalens farver. Aubergine og gul er de oldenborgske farver, der stammer helt tilbage fra den danske Kong Christian I (1448-1481), der grundlagde det oldenborgske kongedynasti i Danmark. Kongens far ”Dietrich den Lykkelige” var greve af Oldenburg. Motiverne på damasktapeterne er symbolerne for monarkiet: Dronningens monogram, ni hjerter for Danmark, vædderen for Færøerne og isbjørnen for Grønland.


Prøvevævningerne blev herefter ophængt i Riddersalen, så man kunne vurdere, om virkningen af tapeterne var, som man forventede, og Dronningen blev så begejstret, at hun ønskede at erhverve endnu mere af det nye damasktapet – nu 120 meter – således at man kunne betrække de 30 taburetter, der står på gulvet langs væggene i Riddersalen. Dronning Margrethe er jo meget kendt i Danmark for sine kunstneriske evner og egne udstillinger, og det varede da heller ikke længe, før hun endnu engang fik en ny idè med damasktapeterne for at skabe en sammenhæng mellem vægtapeterne øverst i salen og taburetterne nederst. Dronningens idè var ganske enkelt at bibeholde det valgte tapetdesign, men at væve det i de karakteristiske lyse, skandinaviske farver og herefter anvende stoffet til gardinerne i salen. Denne opgave er nu også løst af A/S GEORG JENSEN DAMASK, som har udviklet den rette og noget lettere kvalitet til damaskgardinstoffet til Riddersalen.


Dronningen er, som tidligere nævnt, velsignet med et uomtvisteligt kunstnerisk talent, og derfor overraskede hun da også alle, da hun bestemte sig for at anvende bagsiden af de aubergine og gule tapeter som forside, da hun så det færdige resultat, men netop dette er muligt, når man arbejder sammen med Dronningen, som hermed tilførte Damaskvæveriet nye og utraditionelle erfaringer.


A/S GEORG JENSEN DAMASK, der i dag har adresse i en af landsdelens dejlige byer Kolding, startede helt tilbage i 1700-tallet med landsbyvæveren Christen Jessen fra den lille by Vonsild syd for Kolding. Den yngre datter Kirsten giftede sig i 1758 med væver Andreas Jensen, som siden overtog svigerfaderens virksomhed. Familien fik både børn og børnebørn, og det blev da også tip-oldebarnet Henrik Georg Jensen (1885-1933), der i 1911 besluttede at flytte virksomheden til Kolding, og han indledte hermed industrialiseringen af væveriet. Som tiden gik blev pladsen i byen efterhånden for trang, og man kunne ikke udvide mere, hvor man boede, og der blev derfor - i et nyanlagt industriområde - bygget en helt ny fabrik, som blev taget i brug i 1963 og som er den fabrik, man kan se i dag.


Når man kommer til Damaskvæveriet mødes man allerede udenfor af de første tegn på, at her tænkes der vævning. I det grønne udendørsareal er opstillet en stenskulptur, som meget naturligt kaldes ”Damaskvæverfuglen”, som jo også er væveriets logo, der tillige kan ses på den nye sorte glasfacade lavet i 1997. Logo`et består af to tropiske væverfugle, der sidder på hver sin side af den karakteristiske rede, og løvet over dem danner bogstaverne GJ. Man får også bogstavelig talt en væverfugl i hånden, når man tager i bronzehåndtaget og går ind på Damaskvæveriet.Det første, man møder, er væveriets butik, hvor der er både udstilling og salg af de mange produkter, som væveriet laver. De kendte duge optager næsten 2/3 af den samlede produktion, mens resten består af sengetøj, håndklæder og viskestykker. Denne er den eneste butik, hvor man kan købe væveriets produkter, idet man altid har prioriteret et nært forhold til sine kunder, og derfor foregår alt salg via udstillinger og konsulenter såvel nationalt som internationalt, og væveriets produkter er i dag kendt i så fjerne lande som bl.a. Japan.

Selve væveriet er en kombination af nye og gamle maskiner. De nyeste digitale væve, som blev indkøbt i 1998 kan væve med en hastighed af ca.11 meter stof i timen. Væveriets produkter væves i den fineste kæmmede bomuld, der købes i Schweiz, hvor den også bliver farvet. Efterbehandlingen med en mercericering, der giver stoffet det blanke udseende foregår i Danmark. En af de mindre, gamle væve bruges udelukkende til at væve hørlærred til broderi i så god en kvalitet, at stoffet ikke behøver efterbehandling.


En af de nyere væve på virksomheden er ”Dronningens væv” populært kaldet, fordi Dronningen til sølvbrylluppet med Prins Henrik i 1992, bestilte ”Kronedugen”, som skulle være så bred, at man måtte til Finland for at erhverve en væv af de rette dimensioner, og det er i dag Danmarks bredeste væv, der kan klare op til 3,10meter ! Kronemotivet på sølvbryllupsdugen blev – traditionen tro – lavet efter Dronningens eget skitseforlæg. Damaskvæveriet har gennem årene vævet flere tekstiler til det danske kongehus; således var Dronning Ingrid den første til at købe ”H.C.Andersen Eventyrdugen” i 1952. Dugen viser mange af den verdensberømte danske forfatter H.C.Andersens eventyr, men blev taget ud af produktionen i 1963, da den ikke egnede sig til de dengang nye maskiner. I 1995 ændrede den daværende ejer og bestyrelsesformand Bent Georg Jensen(*1923) det gamle mønster, så man igen i dag kan finde den nationale dug blandt væveriets produkter, og netop det nationale islæt er endnu engang blevet væveriets særkende i et nyt design: ”Dronning Margrete I” dugen. Mønsteret stammer fra Dronning Margrete I`s brudekjole, som er blevet rekonstrueret af Högskolan i Borås i Sverige i 1993. Bent Georg Jensen har ”oversat” det rekonstruerede mønster til damaskvævning, som i dag væves i de bedste bomuldsgarner, som kendetegner væveriet. Dugen væves 155 cm bred i fire farver, og alle dugene er nummererede.


En af de sidste nye væve-opgaver, der er planlagt inden udgangen af årtusindet, er vævningen af ”Monogramservietten” til Dronning Margrethe II`s 60 års fødselsdag i år 2000. Traditionen tro vil mange mennesker gerne markere Dronningens fødselsdag med en gave, og derfor væver man denne serviet, som Dronningen ønsker sig, og hermed er Damaskvæveriet leverandør af den nationale folkegave til den royale begivenhed.


Fremtiden for A/S GEORG JENSEN DAMASK er i dag i de bedste hænder efter et vel gennemført generationsskifte den 1.juni 1999. Her stoppede den ubrudte række af familie-eje gennem 270 år, da ingen af Bent Georg Jensen`s børn ønskede at overtage virksomheden, som i stedet er solgt videre til en gruppe af lokale investorer via et lokalt investeringsselskab.Væveriets administrerende direktør siden 1986 Jørgen Gosch-Andersen er fortsat i spidsen for Damaskvæveriet og har selv været stærkt medvirkende til at A/S GEORG JENSEN DAMASK bevares som det, den altid har været: En virksomhed i tråd med tiden.